Skip to content

Від традицій давнини до сучасності...

 (096) 053-45-90

Ви коли-небудь замислювалися, як ліки отримали свої назви?

Що криється в імені?

Коли справа доходить до назви лікарських засобів, відповідь рідко буває простою.

Так само, як усі потенційні ліки проходять ретельну оцінку безпеки під час розробки, так само проходять і їхні назви. Ось чому отримання схвалення регуляторних органів однієї назви препарату-кандидата може зайняти роки, і це відбувається в абсолютно окремому процесі від схвалення самого препарату. Причина проста: якщо назва ліків схожа на інші ліки — або за звучанням, або за зовнішнім виглядом — до рук пацієнта може потрапити невідповідний продукт, який потенційно може завдати шкоди.

«Органи охорони здоров’я постійно роблять більше, щоб забезпечити безпеку співіснування прийнятих ними назв з іншими фармацевтичними продуктами», — каже Майкл Квінлан, старший менеджер з розвитку торгових марок, маркетингових досліджень у групі глобальної комерційної аналітики Pfizer. «Ми стикаємося з перешкодами, яких немає в жодній іншій галузі, тому що ми впроваджуємо ці винаходи в наші тіла».

Зокрема, кожна назва має бути достатньо відмінною від назв інших ліків, щоб уникнути плутанини серед пацієнтів, фармацевтів та медичних працівників . Це нелегке завдання, враховуючи, що в США схвалено для продажу понад 20 000 рецептурних препаратів.1 І це пояснює, чому деякі назви ліків можуть здаватися такими чужими для звичних нам слів.

Хочете зазирнути за лаштунки та побачити, як називаються ліки? Читайте далі.

Це починається зі сполуки

Коли вчені виявляють речовину, яка має потенціал стати потенційним ліком, вони маркують її низкою літер і цифр, які потім реєструються у внутрішній базі даних для розробки ліків.

Наприклад, компанія Pfizer маркує свої сполуки літерою PF (що означає Pfizer), за якою йде до 10 цифр: вісім цифр позначають назву сполуки, а потім дві додаткові цифри, що позначають сольову форму сполуки, якщо це можливо, тому це може виглядати як PF-04965842-01. У минулому сполуки Pfizer містили лише шість цифр. Але з роками, після того, як усі відповідні комбінації чисел були вичерпані, було додано ще дві цифри.

Якщо сполука продовжуватиме демонструвати багатообіцяючі результати під час ранніх експериментів і буде просунута до клінічних випробувань, а також будуть плани щодо потенційної комерціалізації як затвердженого інноваційного продукту, тоді розпочнуться два окремі процеси найменування: один для генеричної назви потенційного препарату, а інший для його торгової назви.

Як ліки отримують свої генеричні назви

Коли вчені виявляють потенційний перспективний препарат, починається процес розробки генеричної назви та торгової марки. Рада з питань прийнятих назв США (USAN) працює у координації з Програмою міжнародних непатентованих назв (МНН) Всесвітньої організації охорони здоров’я для забезпечення глобальної узгодженості. Генерична назва дозволить зробити препарат загальновідомим, щоб людина, яка подорожує за кордон і потребує певного препарату, могла дізнатися про той, який вона використовує вдома, та отримати до нього доступ під тією ж назвою.

Назви генеричних препаратів складаються з двох частин: префікса та суфікса. Суфікс діє як наукова назва, що описує, як препарат діє в організмі, тоді як префікс часто обирається для відображення хімічної структури або терапевтичного класу препарату, а також для того, щоб відрізняти препарат від інших ліків і створювати певний настрій або відчуття. «Ми шукаємо склади, які явно відрізняються від інших існуючих генеричних назв і які є достатньо приємними за своєю тональністю чи зовнішнім виглядом, щоб спроба вимовити генеричну назву не була надто складною», — каже Квінлан.

Поширені суфікси назв ліків та приклади: 3

Коли міжфункціональна команда звужує вибір до трьох-шести імен, вона подає ці імена Раді з питань прийнятих імен США (USAN), яка може прийняти або відхилити варіанти. Якщо всі варіанти відхилено, USAN може запропонувати альтернативне ім’я, яке команда може прийняти або відхилити та подати нові імена.

Після прийняття USAN подає назву до Програми міжнародних непатентованих назв Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ). Комітет розглядає назву та приймає її або відхиляє, пропонуючи альтернативу. Коли назву приймає ВООЗ, вона публікується у списку, який громадськість може переглянути та заперечити. Якщо через чотири місяці ніхто не заперечує – що трапляється надзвичайно рідко – назву можна офіційно використовувати.

Контрольний список для створення генеричних назв для ліків:

ТАК
Чи використовується два склади в префіксі? Це допомагає відрізнити ім’я від інших існуючих імен.
НІ
Чи схожий він на інші існуючі генеричні назви, торгові назви чи назви фармацевтичних компаній? Уникайте цього, щоб запобігти потенційній плутанині з іншими ліками.
ТАК
Чи не містить він медичної термінології? Багато ліків можна використовувати для лікування різних захворювань, і ви не хочете обмежувати свій потенційний препарат однією конкретною функцією.
НІ
Чи містить він літери H, K, JW та/або Y? Ці літери не використовуються в деяких інших мовах, що використовують латинську абетку, і їх загалом слід уникати, особливо для міжнародних назв.
ТАК
Чи приємний префікс за звучанням та/або зовнішнім виглядом? Назва має бути привабливою та легкою для вимовлення.
НІ
Чи звучить це як маркетинг? Назва не повинна бути схожою на назву компанії, перебільшувати переваги препарату чи звучати рекламно.

Як ліки отримують свої торгові назви

Вигадування торгової назви препарату дає значну творчу свободу. Оскільки потенційний препарат виглядає багатообіцяючим, команда повинна спочатку вирішити, яке повідомлення чи тон вони хочуть, щоб назва передала. Є багато речей, які слід врахувати: чи має назва звучати сильним чи ніжним чином? Чи має вона бути натхненною чи науковою? Чи прагне команда, щоб назва знайшла відгук у споживачів, чи її аудиторією будуть медичні працівники? Це лише деякі з багатьох питань, над якими вони розмірковуватимуть.

Потім компанія, що розробляє препарат, часто співпрацює з фармацевтичним брендинговим агентством, яке складає список із сотень потенційних назв для цього препарату. Фармацевтичні компанії часто проводять ретельний пошук торгових марок та лінгвістичний аналіз, щоб переконатися, що назва є доречною в усьому світі. Придумування цих назв ніколи не стосується лише препарату, що цікавить. Назва також має бути достатньо відмінною від усіх інших препаратів, щоб не було можливості плутанини. «Якщо ваша назва має понад 70% схожості з назвою існуючого препарату, вона, ймовірно, не буде схвалена», — каже Квінлан. Щоб допомогти в цьому процесі, регуляторні органи, такі як FDA, публікують рекомендації та створюють технічні інструменти, які допомагають виявляти потенційні подібності.

Після проведення внутрішніх та зовнішніх опитувань і пошуку в базі даних одна назва підніметься на перше місце та буде подана до Управління з контролю за продуктами харчування та лікарськими засобами США (FDA). Відділ запобігання та аналізу помилок у лікуванні (DMEPA) FDA відіграє важливу роль у розгляді запропонованих торгових назв. Якщо FDA відхилить назву, виробнику ліків потрібно буде подати іншу та розпочати процес заново. Відділ запобігання та аналізу помилок у лікуванні (DMEPA) FDA відіграє важливу роль у розгляді запропонованих торгових назв.

Контрольний список для створення торгових назв для ліків:

ТАК
Чи є назва унікальною? Важливо, щоб назва не була схожою на інші торгові марки або генеричні назви та не порушувала жодних торгових марок.
НІ
Чи звучить це як маркетинг? Назва не повинна звучати як назва компанії, використовувати слова, що перебільшують її переваги, або звучати рекламно будь-яким чином.
ТАК
Чи прийнятна назва за межами США? Ліки повинні бути привабливими у світовому масштабі, а лінгвістична перевірка повинна підтвердити, що вона не звучить як щось бентежне чи образливе іншими мовами.
НІ
Чи назва бренду виглядає або звучить занадто схоже на загальну назву? У ній слід уникати будь-якого використання будь-яких родових назв (наприклад, « afil »), щоб уникнути плутанини, і не повинна складатися з надмірної кількості літер власної загальної назви, щоб уникнути відхилення.
ТАК
Чи підтвердили маркетингові дослідження, що назва є прийнятною та запам’ятовується? Думки внутрішніх зацікавлених сторін, медичних працівників та споживачів можуть надати цінну інформацію.
НІ
Чи можна сплутати назву з іншим препаратом? Існує кілька тестів, які необхідно виконати, щоб підтвердити, що назва навряд чи спричинить помилку під час виписки ліків, зокрема, як звучить назва під час вимовляння, як вона виглядає під час написання (включаючи неохайний шрифт), лікарська форма та сила дії, пов’язані з потенційною назвою, а також її схожість з іншими назвами, переліченими у випадаючому цифровому меню для електронного призначення рецептів.

Фірмові препарати та натхнення, що стоїть за ними:

ІНЛІТА:
Ім’я, що символізує 
натхнення та просвітлення
ВІАГРА*:
Сильна назва, яка викликає схожі слова, такі як життєва сила та енергія
ЛІРИКА*:
Мелодійна назва, що асоціюється з музикою та текстами пісень
ІБРАНС:
Ім’я, покликане викликати затишок, асоціюючи натхнення, обійми та яскравість.

*Хоча й спекулятивно, фактичне обґрунтування назви може бути складнішим або запатентованим

Назви ліків – це одночасно мистецтво та наука. Це спільний процес, який може залучати десятки експертів та думок і призводити до сотень ідей, перш ніж дійти до єдиної назви, прийнятої владою.

Це трудомісткий, складний, трудомісткий і захопливий процес. І, треба визнати, отримана етикетка може звучати трохи дивно. Але для цього є причина: з розробкою нових ліків стає все важче знайти унікальну — і прийнятну — назву.

«Може здаватися, що назви ліків стають дедалі складнішими, і це не навмисно», — каже Квінлан. «Просто існує так багато затверджених назв і так багато торгових марок, на які подано заявки, що розробники ліків повинні бути дедалі креативнішими, щоб придумати назви, які можуть безпечно та легально співіснувати. Це виклик, але він завжди вартий часу та зусиль, тому що ми ставимо безпеку пацієнтів на перше місце».

Список літератури:

1 Продукти та обладнання, що регулюються FDA. Офіс комісара FDA. Квітень 2023. Доступно за посиланням https://www.fda.gov/media/176816/download . Дата звернення: 4 листопада 2024 р.
2 Генеричні препарати: питання та відповіді. FDA. 16 березня 2021 р. Доступно за посиланням: https://www.fda.gov/drugs/frequently-asked-questions-popular-topics/generic-drugs-questions-answers#q1 . Дата звернення: 5 листопада 2024 р.
3 Відкриті ресурси для медсестер (Open RN); Ернстмейєр К., Крістман Е., редактори. Фармакологія медсестер [Інтернет]. 2-ге видання. О-Клер (Вісконсин): Технічний коледж долини Чіппева; 2023. Таблиця 1.8, [Загальні класи ліків, приклади, суфікси та корені]. Доступно за посиланням: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK595006/table/ch1pharma.T.common_classes_of_medication/ Дата звернення: 05.11.2024.
4 Торгова назва (ліки). Healthcare.gov. https://www.healthcare.gov/glossary/brand-name-drugs/ Дата звернення: 05.11.2024.

* Lyrica® та Viagra® є зареєстрованими торговими марками Viatris Specialty LLC.

Джерело: pfizer.com

Поділитися

Back To Top