Skip to content

Від традицій давнини до сучасності...

(0960) 53-45-90

Заява про тринадцяте засідання Комітету з надзвичайних ситуацій Міжнародних медико-санітарних правил (2005) щодо пандемії коронавірусної хвороби (COVID-19)

19 жовтня 2022 р. – Генеральний директор ВООЗ має приємність передати звіт тринадцятого засідання Комітету з надзвичайних ситуацій Міжнародних медико-санітарних правил (2005 р.) (ММСП) щодо пандемії коронавірусу 2019 (COVID-19), яке відбулося в четвер, 13 Жовтень 2022, з 12:00 до 16:00 CEST.

Генеральний директор ВООЗ погоджується з порадами Комітету щодо триваючої пандемії COVID-19 і визначає, що ця подія продовжує вважатися надзвичайною ситуацією в галузі охорони здоров’я міжнародного значення (PHEIC).

Генеральний директор ВООЗ розглянув поради, надані Комітетом щодо запропонованих Тимчасових рекомендацій. Набір Тимчасових рекомендацій, виданих Генеральним директором ВООЗ, представлено в кінці цієї заяви.

Генеральний директор ВООЗ висловлює щиру подяку Голові та членам Комітету, а також радникам Комітету.


Матеріали засідання

Генеральний директор ВООЗ д-р Тедрос Адханом Гебрейесус привітав членів і радників Комітету з надзвичайних ситуацій, які були зібрані в режимі відеоконференції.

Доктор Тедрос підкреслив, що щотижневі повідомлення про смертність від COVID-19 досягли рівня, порівнянного з початком пандемії, і що майже дві третини населення світу пройшли первинний курс вакцинації проти COVID-19. Однак він висловив занепокоєння з приводу постійної нерівності в охопленні вакцинами та доступі до противірусних і терапевтичних методів лікування між країнами, скороченням заходів епідеміологічного та лабораторного нагляду за COVID-19, які необхідні для моніторингу еволюції та впливу вірусу, а також усунення багатьох громадської охорони здоров’я та соціальних заходів перед очікуваним зростанням передачі протягом наступних місяців, особливо під час наближення зими в північній півкулі. 

Представник Офісу юрисконсульта ознайомив членів і радників з їхніми ролями та обов’язками та мандатом Комітету з надзвичайних ситуацій згідно з відповідними статтями ММСП.

Спеціаліст з питань етики Департаменту комплаєнсу, управління ризиками та етики ознайомив членів і радників з їхніми ролями та обов’язками. Членам і Радникам також нагадали про їхній обов’язок зберігати конфіденційність щодо обговорень на зборах і роботи Комітету, а також про їх особисту відповідальність за своєчасне розкриття ВООЗ будь-яких особистих, професійних, фінансових, інтелектуальних інтересів або комерційного характеру, що може призвести до передбачуваного або прямого конфлікту інтересів. Було опитано кожного члена та радника, які були присутні. Конфлікту інтересів виявлено не було. 

Засідання було передано голові Комітету з надзвичайних ситуацій щодо пандемії COVID-19 професору Дідьє Хуссену. Голова представив цілі зустрічі: надати думку Генеральному директору ВООЗ щодо того, чи пандемія COVID-19 продовжує становити PHEIC, і переглянути тимчасові рекомендації для держав-учасниць. 

Секретаріат ВООЗ представив глобальний огляд стану пандемії COVID-19 і висвітлив кілька викликів у поточній відповіді. Презентація була присвячена глобальній епідеміологічній ситуації з COVID-19; триваюча еволюція та непередбачуваність вірусу та вплив поточних і майбутніх варіантів SARS-CoV-2, що викликають занепокоєння, включаючи нащадки цих варіантів; одночасна циркуляція інших респіраторних вірусів, включаючи грип; прогрес у досягненні цілей ВООЗ щодо вакцинації проти COVID-19, включаючи цілі для найбільш пріоритетних груп у всіх країнах; і планування сценаріїв поточної реакції на COVID-19 і припинення надзвичайної ситуації в усьому світі.

Дорадче засідання

Комітет визнав прогрес у боротьбі зі спалахом у багатьох країнах із суттєвим зменшенням кількості важких випадків і смертей та високим рівнем імунітету, досягнутим у багатьох країнах шляхом вакцинації та/або інфекції, що призвело до відновлення економічного та соціального життя та скасування більшості Обмеження, пов’язані з COVID-19.

Однак Комітет був стурбований тим, що, незважаючи на третій рік пандемії, залишалася значна невизначеність щодо подальшої траєкторії вірусу, а також щодо генетичних і антигенних характеристик і клінічного впливу майбутніх варіантів. Комітет також залишався стурбованим зростаючими проблемами у кількісному визначенні ширшого тягаря COVID-19 для систем охорони здоров’я, включаючи тромботичні та ендокринні ускладнення, а також ступеня та тягаря стану після COVID-19. У більш широкому плані члени Комітету визнали, що багато систем охорони здоров’я залишаються під тиском через інші надзвичайні ситуації в галузі охорони здоров’я та конкуруючі пріоритети охорони здоров’я, на додаток до викликів, які створює COVID-19. В цьому контексті,

Комітет також висловив стурбованість скороченням епідеміологічного та лабораторного нагляду за SARS-CoV-2. Це перешкоджає оцінці поточних циркулюючих і нових варіантів вірусу, включаючи геномні та фенотипові оцінки, і перешкоджає здатності інтерпретувати тенденції передачі та тягаря захворювання. Комітет продовжував наголошувати на важливості прискорення інтеграції епіднагляду за COVID-19 в інші рутинні системи епіднагляду, включаючи інтеграцію епіднагляду за COVID-19 з епіднаглядом за іншими респіраторними патогенами, епіднагляд на рівні громади та потенційну цінність його доповнення з наглядом за стічними водами. 

Комітет відзначив поточну роботу ВООЗ та партнерів щодо досягнення рекомендованих ВООЗ та SAGE цільових показників щодо вакцинації, зокрема досягнення 100% охоплення вакцинацією серед осіб із найбільш пріоритетних груп. Тим не менш, залишається занепокоєння щодо відсутності обміну даними, необхідними для моніторингу прогресу кампаній вакцинації, і, якщо дані доступні, постійної нерівності в доступі до вакцин, а також до рекомендованих ВООЗ терапевтичних засобів. Ця нерівність у доступі призвела до багатьох смертей від COVID-19, яких інакше можна було б уникнути. Комітет визнав порушення, які пандемія продовжує завдавати звичайним (не проти COVID-19) заходам з імунізації, що неодноразово проявлялося у вигляді спалахів захворювань, яким можна запобігти за допомогою вакцинації, у регіонах, де основна діяльність з імунізації припинилася з початку 2020 року. 

Комітет визнав, що багато національних політик щодо COVID-19 відображають уявлення про те, що надзвичайна ситуація може закінчитися та що уряди, медичні працівники та суспільство загалом відчувають «втому від COVID-19». Тому Комітет наголосив на необхідності посилення соціального прислуховування та залучення громади як засобів для кращого адаптування інформації про ризики та контекстуалізації політики, що допоможе людям продовжувати вживати заходів, необхідних для захисту свого здоров’я. Комітет звернув увагу на постійну дезінформацію, пов’язану з багатьма аспектами реагування на COVID-19, зокрема небезпеки, пов’язані з поширеною дезінформацією про вакцинацію, коливання щодо вакцинації та конвергенцію організованих заходів проти вакцинації в багатьох країнах.

Статус надзвичайної ситуації у сфері охорони здоров’я, що викликає міжнародне занепокоєння

Комітет відзначив чітке відокремлення захворюваності від тяжкого захворювання та високі оцінки серопревалентності внаслідок комбінованої інфекції та/або вакцинації в усіх регіонах ВООЗ. Дані про серопоширеність не обов’язково відображають справжній імунний захист, але, здається, відображають захист від важких захворювань, і такі дослідження залишаються важливими для моніторингу імунної відповіді протягом тривалого часу.

Оцінюючи критерії надзвичайної ситуації у сфері охорони здоров’я, що має міжнародне занепокоєння, Комітет погодився з тим, що, хоча громадськість вважає, що пандемія закінчилася в деяких частинах світу, вона залишається подією для охорони здоров’я, яка продовжує негативно та сильно впливати на здоров’я населення світу, що залишається ризик появи нових варіантів, які посилюють поточний вплив на здоров’я, особливо з наближенням зими в Північній півкулі (і навчанням у Південній півкулі), і все ще існує потреба в скоординованій міжнародній реакції для вирішення проблеми нерівність у доступі до засобів порятунку.

Повідомляючи Генеральному директору ВООЗ про те, що подія все ще є PHEIC, Комітет розробив наступні аргументи, що підкріплюють його рекомендацію.

По-перше, чітке розмежування випадків інцидентів і важких захворювань призвело до того, що в громадах склалося враження, що надзвичайна ситуація, можливо, закінчилася і що заходи щодо зменшення передачі більше не є виправданими. Хоча щотижнева кількість смертей, про яку повідомляє ВООЗ, є майже найнижчою з початку пандемії, вона залишається високою порівняно з іншими респіраторними вірусами, і додатковий тягар ускладнень, пов’язаних з COVID-19, і стан після COVID-19 також є високим, і його повний вплив не зовсім зрозумілий. Необхідно також враховувати еволюцію спалаху протягом майбутнього зимового сезону в північній півкулі. 

По-друге, хоча, як очікується, триваюча еволюція вірусу триватиме, генетичні та антигенні характеристики майбутніх варіантів ще не можна надійно передбачити, частково через поточні прогалини в глобальному нагляді, які перешкоджають ранньому виявленню та оцінці цих змін. Крім того, триваюча еволюція вірусу з потенційно посиленими властивостями імунітету може створити проблеми для сучасних вакцин і терапевтичних засобів.

Нарешті, нерівність у доступі до вакцин і терапевтичних засобів проти COVID-19 зберігається між країнами та всередині них, так що групи з найвищим пріоритетом наразі не скрізь мають доступ до безпечних та ефективних вакцин і терапевтичних засобів.

Враховуючи вищезазначені міркування, Комітет погодився з тим, що продовжувати координацію міжнародної відповіді необхідно для достовірної оцінки впливу пандемії на здоров’я, моніторингу та оцінки еволюції вірусу та впливу майбутніх варіантів, щоб активізувати зусилля для забезпечення доступу до безпечного та ефективних заходів протидії, а також для покращення інформації про ризики та залучення громади.

Загалом Комітет вважає, що ситуація залишається динамічною та потребує частої переоцінки, і що припинення PHEIC, коли це вважається можливим, має здійснюватися якомога безпечніше. З цією метою Комітет звернувся до Секретаріату ВООЗ з проханням надати додаткову оцінку та аналіз для міжсесійного обговорення для подальшої підтримки обговорень у Комітеті. Комітет також рекомендував переглянути потенційні негативні наслідки припинення PHEIC, а також розглянути відповідні положення IHR (2005) щодо тимчасових рекомендацій, які можуть продовжувати офіційно видаватись після припинення PHEIC, або до постійних рекомендацій.   

Комітет вважав, що з огляду на поточну ситуацію, завдяки якій зусилля з реагування в багатьох країнах зменшили тягар COVID-19, але в той же час нерівність у доступі до втручань, що рятують життя, і невизначеність щодо еволюції вірус все ще зберігається, Тимчасові рекомендації вимагають посилення уваги до трьох ключових пріоритетів: посилення інтегрованого епіднагляду та досягнення цілей вакцинації для груп ризику; продовжувати розробляти стратегії для розширення доступу до доступних терапевтичних засобів; посилити планування готовності до пандемії, продовжуючи при цьому захищати групи населення, які піддаються найбільшому ризику.

Обґрунтування цих пріоритетних рекомендацій полягає в тому, щоб забезпечити наступне:

  1. наявні відповідні стратегії, системи та ресурси для виявлення будь-яких несприятливих змін в епідеміології COVID-19, спричинених, наприклад, появою нового більш трансмісивного варіанту з більшим імунним захистом, здатного спричинити більш серйозне захворювання;
  2. Держави-члени мають необхідну спроможність посилити заходи в галузі охорони здоров’я та соціальні заходи у відповідь на нову подію;
  3. населення світу належним чином захищене ефективною та справедливою програмою вакцинації;
  4. продовжують розроблятися стратегії, які збільшують справедливий доступ до доступних терапевтичних засобів, а також
  5. зберігається прогрес у напрямку надійної глобальної архітектури готовності до пандемії.

Комітет очікує, що значний прогрес у впровадженні цих заходів створить ситуацію, сумісну з припиненням PHEIC, пов’язаного з пандемією COVID-19, на наступному засіданні, і що ситуація може й надалі характеризуватися як пандемія, навіть якщо PHEIC буде припинено. Крім того, Комітет вважає, що ці рекомендації сприятимуть належному інформуванню громадської охорони здоров’я про зростаючий ризик COVID-19, незважаючи на «втому від пандемії» громади та політику.

===

Тимчасові рекомендації, надані Генеральним директором ВООЗ усім державам-учасницям

1. Посилити епіднагляд за SARS-CoV-2 серед людей, щоб зберегти (або, якщо необхідно, посилити) здатність виявляти й оцінювати нові варіанти та значні зміни в епідеміології COVID-19, а також зосередитися на кращому розумінні тягаря COVID-19 у всіх регіонів та його вплив на здоров’я та послуги охорони здоров’я. Рекомендується, щоб держави-учасниці підготувалися до стійкої інтеграції епіднагляду за SARS-CoV-2 з іншими системами епіднагляду та впровадили рекомендації ВООЗ щодо епіднагляду за COVID-19 у сфері громадського здоров’я.– тимчасове керівництво. У зв’язку з майбутнім сезоном грипу в північній півкулі та з огляду на повернення сезонних епідемій грипу, держави-учасниці повинні продовжити інтеграцію епіднагляду за SARS-CoV-2 та грипом шляхом використання та вдосконалення Глобальної системи епіднагляду та реагування на грип (GISRS), доповненої інші моделі епіднагляду або дослідження для моніторингу відносної спільної циркуляції цих вірусів для інформування відповідей.

2. Посилити (або, якщо необхідно, запровадити) нагляд для моніторингу присутності та розвитку SARS-COV-2 у популяціях тварин. Продовжувати проводити епідеміологічні дослідження передачі SARS-CoV-2 на контакті між людиною та твариною та здійснювати цілеспрямований нагляд за потенційними тваринами-господарями та резервуарами.

3. Досягти національних цільових показників щодо вакцинації проти COVID-19 відповідно до оновленої Глобальної стратегії ВООЗ щодо вакцини проти COVID-19 та Дорожньої карти визначення пріоритетів SAGE ВООЗ, в яких наголошується на повному захисті тих, хто входить до груп високого пріоритету. 

4. Підтримувати своєчасне застосування точних терапевтичних засобів і своєчасне тестування на SARS-CoV-2, пов’язане з рекомендованими ВООЗ методами лікування. Держави-учасниці повинні надати доступ до лікування COVID-19 для вразливих груп населення, особливо для людей з ослабленим імунітетом, і покращити доступ до специфічних ранніх методів лікування для пацієнтів із підвищеним ризиком важких наслідків захворювання. Слід активізувати глобальні зусилля щодо розширення доступу до доступних терапевтичних засобів. Слід заохочувати та підтримувати місцеве виробництво та передачу технологій, пов’язаних із вакцинами, іншими терапевтичними та діагностичними засобами, оскільки збільшення виробничих потужностей може сприяти глобальному справедливому доступу до терапевтичних засобів.

5. Підтримуйте потужну національну відповідь на пандемію COVID-19 шляхом оновлення національних планів готовності та реагування відповідно до пріоритетів і потенційних сценаріїв, викладених у Стратегічному плані готовності, готовності та реагування ВООЗ на 2022 рік і нещодавно опублікованих рекомендаціях ВООЗ щодо політики COVID-19 .

6. Вирішувати проблеми з інфодемією, комунікаціями про ризики та залученням спільноти, а також з різними уявленнями про ризик між науковими спільнотами, політичними лідерами та широкою громадськістю.

7. Продовжуйте адаптувати використання відповідних ефективних захисних заходів на індивідуальному рівні для зменшення передачі, відповідним чином пристосованих до мінливого епідеміологічного контексту, включаючи зміну ризиків, пов’язаних із майбутніми варіантами, що викликають занепокоєння, і потреби пристосувати заходи охорони здоров’я та соціальні заходи до таких змін , у тому числі актуально для масових заходів.

8. Підтримувати основні медичні, соціальні та освітні послуги, зокрема доступ до основних послуг імунізації.

9. Продовжувати коригувати будь-які інші заходи, пов’язані з міжнародними поїздками, на основі оцінки ризиків і не вимагати підтвердження вакцинації проти COVID-19 як передумови для міжнародних поїздок.

Джерело: paho.org

Back To Top